Ai o afacere recent lansata si esti in cautare de noi clienti? Sau poate ca afacerea ta este de cativa ani pe piata dar iti doresti sa o dezvolti in continuare?
O campanie de promovare online gandita strategic poate fi o modalitate foarte eficienta pentru a-ti atinge 2 obiective majore:
- atragerea de noi clienti si
- convertirea clientilor existenti in clienti fideli (recurenti).
Iar acest lucru, nu doar ca iti va face afacerea sa creasca, ci ii va conferi si stabilitatea necesara, pentru ca tu sa o poti dezvolta cu succes in continuare.
Suna bine? Esti pregatit sa afli mai multe?
Perfect. Pentru ca in continuare vom vorbi fix despre asta.
Vom vedea ce optiuni de promovare ai la dispozitie si pasii pe care sa-i parcurgi pentru a merge la sigur si a alege acele metode care te ajuta sa-ti atingi obiectivele mai rapid si sa-ti duci dezvoltarea afacerii pe culmi noi.
5 Pasi pentru a-ti maximiza sansele de succes cu campania ta de promovare online
O campanie de promovare online de succes are la baza 5 pasi importanti. In continuare ti-i voi enunta si detalia, prezentandu-ti in acelasi timp si exemple relevante si sfaturi, pentru ca tu sa-ti poti „creiona” la finalul acestui articol, un plan de promovare online care sa-ti aduca rezultate.
Stabileste-ti obiectivele
Inainte de a incepe orice campanie de promovare online, este esential sa-ti stabilesti clar obiectivele.
Ce vrei sa realizezi prin aceasta campanie?
- Vrei sa atragi mai multi vizitatori pe site-ul tau?
- Vrei sa-ti cresti vanzarile?
- Vrei sa-ti cresti numarul de abonati la newsletter?
Stabileste-ti obiective specifice, masurabile, accesibile (care stii ca pot fi atinse), relevante si incadrate in timp (pana la ce data vrei sa atingi acele obiective). Altfel spus… stabileste-ti obiective SMART pentru a sti exact ce trebuie sa faci si cand sa faci, ce prioritati ai si ce mai suporta amanare.
De exemplu, daca obiectivul tau este sa atragi mai multi vizitatori pe site-ul tau, te poti concentra pe optimizarea SEO a site-ului tau si pe promovarea prin intermediul retelelor sociale.
In acest sens poti apela la o un profesionist care ofera servicii de optimizare SEO la un pret bun si la o agentie de social media (in cazul in care nu ai, desigur, propriul departament de marketing in cadrul firmei tale…).
Daca obiectivul tau este sa-ti cresti vanzarile, te poti concentra pe crearea unor oferte promotionale sau pe crearea unui program de fidelizare pentru clientii existenti.
Aici nu uita de campaniile Google Adwords (campaniile Google Ads), campaniile Facebook Ads si de Email Marketing – aceste unelte vor da un impuls puternic initiativei tale, ajutandu-te sa ajungi prin remarketing iar si iar in fata clientilor care adora deja produsele tale pentru ca ei sa revina sa cumpere si sa te recomande prietenilor lor.
In acest sens… o agentie de Pay Per Click se poate asigura ca vei avea puse la punct campanii PPC eficiente, ca sa-ti atingi obiectivul dorit mai rapid.
Daca obiectivul tau este sa-ti cresti numarul de abonati la newsletter, te poti concentra pe crearea de continut valoros pentru vizitatorii site-ului tau, in sectiunea de blog si apoi promovarea abonarii prin intermediul retelelor de socializare (Facebook, Instagram, Tik Tok) sau folosind servicii de promovare online platite.
Cunoaste-ti audienta
Inainte de a incepe orice campanie de promovare online, trebuie sa stii cine sunt persoanele care ar putea fi interesate de produsul sau serviciul tau.
- Cine sunt (ce varsta si ce sex au, unde locuiesc, ce meserii au, etc.)?
- Ce subiecte ii intereseaza?
- Ce le place sa faca? Ce activitati/lucruri ii fac sa se simta bine?
- Ce obiceiuri au?
- Ce probleme au?
- Cum ii poate ajuta produsul sau serviciul tau sa si le rezolve?
Altfel spus: contureaza portretul clientului tau perfect.
Cunoasterea audientei tale (a persoanelor care sunt cel mai interesate de ceea ce tu vinzi) te va ajuta sa-ti creezi mesajele si continutul potrivit pentru ei… si de asemenea, va „dicta” modalitatile de promovare online la care sa apelezi pentru a putea ajunge la ei.
Poti folosi instrumente precum Google Analytics sau Facebook Audience Insights pentru a afla mai multe despre publicul tau tinta si pentru a-ti crea campanii personalizate pentru ei.
De exemplu, daca tinta ta sunt femeile care vor sa isi imbunatateasca stilul de viata, poti sa le arati cum pantofii tai de alergare le pot ajuta in procesul de pierdere in greutate si crestere a nivelului de energie pe care il au zi de zi.
Alege-ti canalele potrivite
Dupa ce ai identificat grupul sau grupurile de persoane care reprezinta targetul campaniei tale de promovare online, vei putea determina mult mai usor care sunt cele mai bune canale de promovare pentru a ajunge la acea audienta – in cazul exemplului de mai sus ai putea include aici: retelele sociale si blogurile dedicate sanatatii si fitness-ului.
Exista atat de multe metode de promovare online si si mai multe agentii de marketing online care-ti promit cate in luna si in stele pentru ca tu sa apelezi la serviciile lor. Important este ca tu sa stii concret de ce anume ai nevoie pentru a nu lua orice „ti se serveste pe tava” de catre firma de marketing online la care apelezi.
Iata doar cateva dintre metodele de promovare online prin care poti face publicitate afacerii tale: postari pe social media, SEO la nivel de site si articole optimizate SEO pentru blog, publicitate online platita (PPC), email marketing, videoclipuri, push notifications.
Alege canalele care se potrivesc cel mai bine audientei tale si obiectivelor tale de marketing.
Ia in considerare atat metodele de promovare online platite, cat si cele organice pentru a ajunge la potentialii clienti; utilizeaza testarea A/B pentru a determina ce interval orar aduce mai multe rezultate, in cadrul campaniei tale de marketing.
De exemplu, daca tinta ta sunt tinerii intre 18 si 24 de ani, atunci probabil ar fi mai potrivit sa te concentrezi pe retelele sociale, in special Instagram si TikTok.
Daca, in schimb, tinta ta sunt antreprenorii, sau altfel spus, te adresezi segmentului B2B, atunci ar fi mai potrivit sa te concentrezi pe crearea de campanii de publicitate platita, pe scrierea de articole utile, optimizate SEO dar si pe publicarea de articole pe alte site-uri de profil, pentru a-ti face cunoscute produsele/serviciile si a-ti spori nivelul de autoritate pe care-l ai pe nisa ta de piata.
Iata un alt exemplu: daca vinzi produse pentru copii, ar fi potrivit sa iti promovezi oferta prin intermediul retelelor sociale precum Instagram sau Facebook, unde parintii si bunicii sunt frecvent prezenti.
Creeaza continut valoros optimizat SEO
Sa ai un blog pentru afacerea ta nu inseamna sa iti gasesti din cand in cand timp sa scrii 3-4 paragrafe pe un subiect oarecare din domeniul tau si sa apesi butonul „Publica”.
Este o diferenta de la cer la pamant intre a face asta si a scrie un articol lung, detaliat (de sute, chiar mii de cuvinte), pe care utilizatorii sa il considere util, din care sa invete ceva, si care totodata sa contina cuvintele pe care segmentul tau de piata tinta le cauta frecvent pe Google!
Nu scrii pe blog, ci doar o postare pe Facebook? Tot trebuie sa fii atent la anumite aspecte, pentru ca mesajul de marketing sa fie acolo, sa te adresezi segmentului tau tinta si sa ii indemni sa actioneze, pastrand totusi limita liniei fine intre marketing si vanzare… pentru ca suntem pe o retea de „socializare”, nu-i asa? 🙂
Mesajele tale, fie ele lungi sau scurte, trebuie concepute avand in minte si punctul in care se afla prospectul, de la constientizarea generala asupra nevoii sale pana la conversia efectiva a acestuia in client, adresandu-te pe rand fiecareia dintre aceste etape.
In plus, utilizarea imaginilor sau a videoclipurilor intr-o maniera cat mai creativa (dar care sa ramana in acelasi timp in concordanta cu liniile generale ale brandului), realizate din diferite unghiuri (perspective diferite) iti permit sa ai la indemana diferite metode de comunicare pentru a capta rapid atentia oamenilor, vorbind „pe limba lor” si a le transmite entuziasmul si increderea pe care tu le simti fata de serviciul/produsul pe care-l oferi. 😉
In concluzie: asigura-te ca mesajele tale sunt relevante si valoroase pentru audienta ta si ca ofera o solutie la problemele lor. De asemenea, asigura-te ca continutul tau este optimizat SEO, astfel incat sa poata fi gasit usor de motoarele de cautare.
Vrei un exemplu? Daca vinzi produse cosmetice, ar trebui sa oferi sfaturi despre cum sa alegi cele mai bune produse pentru tenul tau sau cum sa aplici machiajul. In plus, asigura-te ca, articolul tau contine si cuvintele pe care persoanele interesate de produsele de ingrijire a fetei le cauta frecvent pe Google.
Asadar, aici va trebui fie sa te instruiesti singur invatand diverse tehnici SEO (daca vrei sa te ocupi personal), fie sa gasesti un freelancer sau o agentie care ofera servicii SEO si servicii de copywriting.
Masoara performanta campaniei de marketing online si optimizeaz-o
David Ogilvy spunea asa: „Fara masurare, nu exista progres”.
Este important sa masori performanta campaniei de promovare online pentru a putea face ajustarile necesare si pentru a te asigura ca… continui sa mergi pe drumul cel bun. 😉
Utilizeaza instrumente precum Google Analytics sau Facebook Insights pentru a urmari numarul de vizitatori, rata de conversie, si alti indicatori relevanti pentru obiectivele tale de marketing.
De exemplu, daca obiectivul tau este sa cresti numarul de abonati la newsletter, ar trebui sa urmaresti procentul de vizitatori ai site-ului care aleg sa se aboneze la newsletter si sa faci ajustari la formularul de abonare, daca este necesar.
Exista o multime de elemente pe care le poti monitoriza, cu ar fi: vizionările, clickurile, conversiile, durata medie pe care vizitatorul o petrece pe site, modul cum interactioneaza utilizatorii cu un banner sau pe ce dau click odata ajunsi pe un landing page.
Analizarea datelor de pe platformele de publicitate platita, precum Google Ads te pot ajuta sa determini daca mesajele afacerii tale rezoneaza cu publicul tau tinta si ce componente ale campaniei de promovare a site-ului tau prin Google Adwords au rezultate mai bune, si care au rezultate mai slabe.
In ce ordine le iei, care sunt mai importante si care sunt mai putin importante, depinde de obiectivul final pe care campania ta de marketing online il are.
Asadar este important sa ai in vedere 2 aspecte:
- tipul indicatorilor de care alegi sa tii cont atunci cand masori eficienta campaniei tale de promovare online si
- interpretarea efectiva a rezultatelor pe care le obtii si formularea unei concluzii, pentru ca… asa cum spuneam mai sus… fara masurare si interepretare a rezultatelor obtinute, nu exista progres.
Ai putea spune… de ce si pasul 2? Nu e logic ca, daca ai niste rezultate pe care sa le poti accesa, vei face si o interpretare a acelor date?
Ai sa razi dar… intre logica si practica exista o discrepanta foarte mare.
Si desi multi antreprenori au acces la o suita de instrumente de masurare a rezultatelor fara sa depuna vreun efort suplimentar, foarte putini verifica acei indicatori si chiar si mai putini se apuca sa traga niste concluzii valide, de care sa tina cont in urmatoarele campanii de marketing.
De aici si vorba ca: „intre teorie si practica e o mare diferenta”. 😀
„Cel mai bun mod de a prezice viitorul este sa-l creezi” – Abraham Lincoln (Sursa: Discursul lui Abraham Lincoln la Conventia Nationala Republicana din 1858).
Deci hai sa trecem la treaba! 🙂
O campanie de promovare online eficienta necesita un plan bine gandit, o cunoastere clara a audientei tale, a tacticilor de marketing pe care le ai la dispozitie… dar si o echipa de marketing cu experienta care sa te ajute cu implementarea acelor tactici de marketing, analizarea statisticilor si imbunatatirea rezultatelor obtinute cu fiecare luna care trece – contacteaza-ne azi!