Sa stii sa faci marketing online este vital in ziua de astazi, daca vrei ca afacerea ta sa se dezvolte de la un an la altul. Iata de ce, am creat pentru tine un ghid detaliat, cu ajutorul caruia vei invata notiuni de digital marketing utile oricarui incepator.
De ce sa ma asculti? Fac marketing inca de la terminarea liceului. Din 2009, m-am „indragostit” de marketingul online si in 2016 am pus bazele propriei agentii de marketing online – Cristinne.
Am citit peste 1000 mie de carti de marketing online, de vanzari, de business si de dezvoltare personala pentru a-mi dezvolta calitatile antreprenoriale si am ajutat peste 850 de clienti sa-si promoveze afacerea online in cadrul firmei de marketing online pe care o detin…
Deci, daca, cauti un expert in marketing online de la care sa inveti… este pe maini bune. 🙂
Atentie! Acesta nu este un articol stiintific despre marketingul online. Asadar nu te astepta la termeni pomposi si cuvinte pe care trebuie sa le cauti in dictionar. Limbajul acestui scurt curs de marketing online este unul simplu, direct si usor de inteles. Tocmai pentru ca imi doresc ca tu sa intelegi notiunile de baza rapid si usor.
Sari rapid la sectiunea care te intereseaza
Important pentru antreprenorii mari si mici
Este important sa stii marketing cu atat mai mult cu cat esti proprietarul unei mici afaceri si nu ai bani sa platesti firme care ofera servicii de marketing online profesionale.
Ai o firma mare si te gandesti ca daca ai persoane dedicate acestei activitati in departamentul marketing nu mai trebuie sa stii si tu? Fals.
Tu esti creierul acelui business.
Faptul ca poti privi la nivel global intreaga afacere, iti da posibilitatea sa vezi oportunitati pe care angajatii sau firmele de outsourcing cu care lucrezi nu le pot observa. Si avand notiunile de baza din marketingul digital, poti imbunatati strategia de marketing online a firmei tale.
Si ca antreprenor stii foarte bine ca, vanzarile pe care afacerea ta le genereaza fac diferenta intre o firma de succes si o firma… falimentara.
Daca vrei ca afacerea ta sa o duca bine, sa aiba vanzari, este responsabilitatea ta, ca antreprenor, sa stii cel putin lucrurile de baza despre marketingul online.
Ce este marketingul online?
In viziunea lui Philip Kotler, marketingul este: „acea functiune a firmei care identifica nevoi si dorinte inca nesatisfacute, le defineste ca atare si le masoara intensitatea si potentialul de profitabilitate, stabileste care sunt pietele-tinta pe care le poate servi cel mai bine organizatia, decide asupra produselor, serviciilor si programelor adecvate pentru servirea pietelor astfel selectate si le cere tuturor celor din organizatie sa se gandeasca la client si sa-l serveasca.”
Altfel spus, campaniile de marketing au la baza nevoile si dorintele clientilor. Prin materialele de marketing create se urmareste convingerea clientului ca, solutia care i se ofera este cea de care el are nevoie.
Concurenta pe internet e apriga
Nu mai e ca la inceputul anilor 2000 cand iti faceai un site, il „ghiftuiai” cu cuvinte cheie, puneai cateva software-uri care sa-ti impinga site-ul in prima pagina din Google si apoi stateai linistit si te bucurai de comenzile primite.
Astea sunt vremuri demult apuse.
Asa ca, daca vrei sa te poti bate cu marile branduri, daca vrei sa ai o sansa de a iesi cu produsele si serviciile tale in fata, trebuie sa fii istet.
Trebuie sa intelegi ce se intampla in pe internet si in ce constau metodele de promovare online existente.
De ce?
Pentru ca in momentul in care intelegi ce se petrece online, cum anume isi promoveaza antreprenorii produsele, poti sesiza oportunitatile care se ivesc si poti profita de ele inaintea competitorilor tai. 🙂
Asa ca, in articolul de astazi mi-am propus sa-ti povestesc un pic despre principalele metode de marketing online existente la ora actuala.
Nu vom intra in foarte multe detalii, pentru ca acest articol sa nu fie atat de lung incat sa te plictiseasca. Insa in mod clar iti voi da cateva informatii utile care sa-ti trezeasca interesul de a „sapa” pe internet dupa toate acele detalii mici si „picante” care te vor transforma din amator in expert.
Si inarmat cu aceste cunostinte de marketing online vei putea apoi sa-ti concepi un plan de marketing online pentru firma ta si apoi sa pui cap la cap o strategie de executie care iti va umple buzunarele in lunile ce urmeaza. 🙂
Diferenta intre Marketing Online si Vanzari
Nu stii care e diferenta intre marketing si vanzari?
Stai linistit. Nici eu nu am stiut-o mult timp. 😀 Si asta in conditiile in care am terminat liceu si facultate cu profil economic. ( Jenant. Stiu. )
Tot timpul am pus egal intre cele doua.
Insa adevarul este ca, aceste concepte sunt foarte diferite unul de celalalt.
Si atunci cand vine vorba de ce inseamna, cum putem defini marketingul, salvarea vine de la un citat a lui Peter Drucker. El defineste marketingul astfel:
Intotdeauna va exista, din cate se pare, nevoia unei actiuni de vanzare. Dar telul marketingului este sa faca superflua actiunea vanzarii. Telul marketingului este de a cunoaste si de a intelege atat de bine clientul, incat produsul sau serviciul sa i se potriveasca perfect si sa se vanda singur. La modul ideal, marketingul ar trebui sa aiba drept rezultat un client pregatit sa cumpere. Singurul lucru de care ar mai fi nevoie, in acel moment, ar fi punerea la dispozitie a produsului sau a serviciului respectiv.
Altfel spus: marketingul se bazeaza pe informarea consumatorilor, pe cuvintele acelea mesterite frumos ( copywriting ) care ne sunt servite zi de zi:
- la tv, pe panouri publicitare, in ziare (marketing offline), etc.
- pe internet (marketing online)
Vanzarea reprezinta nimic altceva decat schimbul de bani si produse, intre client si comerciant.
Daca ar fi recurgem la Dictionarul Explicativ al Limbii Romane ( DEX ) iata cum gasim definit verbul A VINDE:
A ceda unui cumparator dreptul de proprietate asupra unui bun, in schimbul unei sume de bani.
Ai inteles diferenta dintre marketing si vanzari?
Super.
Acum, pentru a ajunge la ideea de marketing online trebuie sa aducem in context puterea internetului in promovarea produselor sau serviciilor firmei tale.
Cum faci marketing pe internet?
Raspunsul simplu: social media.
Raspunsul mai complex, insa important de inteles:
- intri pe site-urile de socializare si incerci sa interactionezi cu clientii tai prin publicarea de postari tip text, poza si videoclipuri si raspunderea la comentarii si review-uri, pentru a fi mereu prezent in mintea lor si in momentul in care au nevoie de produsul tau sa stie ca brandul tau reprezinta cea mai buna alegere pentru ei
- consulti forumurile si grupurile de pe site-urile de socializare pentru a vedea care e parerea clientilor despre produsele tale, studiezi ce face concurenta, vezi care sunt nevoile oamenilor iar apoi cauti sa oferi oamenilor produse care sa vina cat mai bine in intampinarea nevoilor si dorintelor lor
- scrii pe blog articole pentru a-ti mentine clientii informati si a educa potentialii clienti si totodata pentru a „castiga mai mult real estate” in rezultatele afisate de Google
- folosesti email marketingul si copywritingul pentru a oferi potentialilor clienti oferte relevante si tentante.
- te asiguri ca firma ta apare in principalele directoare locale si pe Google Maps, pentru a fi usor de gasit atunci cand oamenii cauta produse/servicii aproape de locatia lor.
- te asiguri ca ai un site optimizat SEO, care se incarca rapid, se vede bine pe toate dispozitivele mobile, este pe intelesul potentialilor tai clienti si le ofera rapid solutia (produsul/serviciul) pe care o cauta
Ce am enumerat mai sus reprezinta doar cateva dintre uneltele pe care le putem folosi atunci cand ne apucam de implementarea strategiei de marketing online, pentru ca ea sa dea rezultatele asteptate.
Marketingul Online = Un joc pe termen lung
Conversia unui prospect intr-un client este precum casatoria.
Nu te duci la o intalnire si o ceri pe fata de nevasta din prima nu? Doar nu vrei sa creada ca esti vre-un ciudat.
Iesiti la a doua intalnire. Daca lucrurile merg bine, iesiti la o a treia intalnire, va cunoasteti mai bine si tot asa. Si intr-o buna zi momentul cheie, pe care il asteptati impreuna, soseste.
La fel este si procesul de vanzare. El incepe cu etapa de informare a prospectului.
Prospectul te urmareste, interactioneaza cu tine pe social media, pe email, pana cand intr-o zi, decide ca meriti votul sau de incredere, scoate banii din buzunar si cumpara produsul sau serviciul tau.
Asa cum spuneam… este un proces. O strategie pe termen lung.
Deci nu te astepta sa aplici o strategie de marketing si gata… sa inceapa sa curga banii.
Insa stii care e partea frumoasa la lucrurile dificile?
Putini se incumeta sa le duca la bun sfarsit. :))
Da dovada de incapatanare si tine-te mortis zi de zi sa fii acolo, sa fii prezent in viata segmentului tau de piata tinta. Vei vedea ca, in timp, eforturile tale vor fi rasplatite din plin.
Acum haide sa vorbim un pic de metodele de a-ti face publicitate platita produselor tale.
Atunci cand vine vorba de reclama contra cost, exista doua metode mari si late pe care majoritatea antreprenorilor le folosesc, in momentul de fata. Iata-le:
Publicitatea pe Facebook si Instagram (Facebook Ads)
Conform Manafu.ro, Facebook si Instagram sunt cele mai populare site-uri de socializare din Romania., inca din 2016 incoace.
Stii ce-mi spun mie unii clienti care apeleaza la serviciile agentiei de marketing digital Cristinne?
Cristina, dar mie nu-mi place sa stau cu nasul in mobil toata ziua si sa socializez cu prietenii virtuali. Prefer sa interactionez cu oamenii, in viata reala.
Hai sa-ti spun un secret: nici mie.
Insa este de datoria ta sa fii prezent aici. Acolo unde este prezenta audienta ta cheie trebuie sa fii si tu.
Daca, concurenta ta este prezenta aici, tu cu siguranta nu trebuie sa lipsesti. Altfel le dai drum liber. Si acest lucru se va reflecta in profitul pe care afacerea ta il inregistreaza, mai devreme sau mai tarziu.
Asa ca, daca nu ai inca o pagina de Facebook sau de Instagram, sau un canal de Youtube apuca-te degraba si creeaza-le. Apoi actualizeaza-le constant, pentru ca ele sa creasca in timp.
Publicitatea pe Google si Youtube (Google Ads)
Cum te ajuta Google Ads sa aduci noi clienti in afacerea ta?
Daca platesti reclama la Google, acest motor de cautare va afisa reclama cu produsele sau serviciile firmei tale in primele pozitii (deasupra rezultatelor cautarii organice/neplatite) atunci cand prospectii tai cauta dupa cuvinte care au legatura cu afacerea ta.
Principalul avantaj al acestei metode: poti sa ajungi RAPID cu anuntul tau in fata potentialilor clienti.
In loc sa stai ani de zile, chinuindu-te sa-ti aduci site-ul pe primele pozitii din Google, pentru ca oamenii sa te observe, scoti niste bani din buzunar dar ai acces cat ai zice peste la segmentul de piata pe care-l tintesti.
In loc de „la revedere”
Sper din suflet ca, informatiile pe care ti le-am oferit sa-ti serveasca, ca drum de reper in lunga calatorie pe care o vei face de acum incolo in lumea marketingului online.
Acum ca stii cat de importante sunt site-urile de socializare in crearea unei strategii de marketing online ca la carte, te invit sa treci la fapte! 🙂
Si in caz ca nu te descurci, daca e ceva ce nu-ti iese da-mi de veste. Sunt aici sa te ajut. 🙂
La Cristinne cream site-uri web si magazine online si le promovam folosind tacticile de marketing online care merg acum, in 2024, pentru ca afacerea ta sa se dezvolte rapid. Contacteaza-ne azi!