Vrei sa domini clasamentele Google, in 2024? Pentru asta trebuie sa faci optimizare site-ului tau.
Sunt sigura ca stii si tu deja: optimizarea site-ului nu este doar un trend. Este un element obligatoriu, care nu ar trebui sa lipseasca din strategia de marketing a niciunei afaceri care se respecta!
Ceea ce vreau sa stii din capul locului este ca: ideea de „optimizare site” nu face referire doar la viteza sau design. Vorbim despre o suita de tactici, care per ansamblu au ca scop imbunatatirea vizibilitatii site-ului tau si cresterea numarului de conversii care au loc pe site.
Iar in continuare vom trece in revista cei 5 pasi pe care trebuie sa-i faci pentru a te asigura ca, faci optimizare SEO site-ului tau… in mod corect si eficient. 🙂
Sari rapid la sectiunea care te intereseaza
Introducere in optimizarea SEO
Te temi ca site-ul tau nu e vazut de potentialii clienti?
Se intampla cand nu esti prieten cu SEO.
Dar hai sa vedem ce inseamna asta si cum te poate ajuta.
Ce inseamna optimizarea site-ului?
Stii momentul cand intri pe Google si cauti ceva? Sa zicem ca vrei sa cumperi o bicicleta noua si tastezi „cea mai buna bicicleta”.
Optimizarea site-ului este ca un super-erou din spatele scenei, care se asigura ca site-ul cu cele mai bune biciclete apare acolo sus, pe prima pagina.
E magie? Nu chiar. E SEO (Search Engine Optimization). 🦸♂️💪
Exemplu
Hai sa folosim o comparatie ca tu sa intelegi mai bine ce inseamna SEO.
Sa ziceam ca ai o cofetarie unde realizezi cele mai gustoase prajituri. Dar aceasta cofetarie este ascunsa pe o strada mica, fara vad comercial. SEO e ca un panou mare, luminos care spune „Prajituri aici!”
Si apropo de asta…
Stiai ca:
- Peste 90% dintre oamenii care cauta pe Google nu trec de prima pagina?
- 75% dintre utilizatori se bazeaza pe motoarele de cautare pentru a gasi informatii?
- Aproximativ 60% dintre clickuri se duc catre primele trei rezultate de pe Google?
De Ce sa Investesti in SEO?
Indiferent daca ai un site de prezentare sau un magazin online, obiectivul tau suprem este: sa atragi cat mai multi vizitatori pe site, pe care, la final, sa-i transformi in clienti.
Uite, ca sa-ti fie mai usor, gandeste-te ca tocmai ai terminat de construit o casa. E noua, strălucitoare si gata de locuit. Dar ce rost are o casa atat de frumoasa ca a ta, daca niciunul dintre prietenii sau rudele tale nu stie unde se afla? 🏠
Atunci cand te apuci sa-ti optimizezi site-ul este ca si cum dai o petrecere de „mutare in casa noua” si trimiti invitatii tuturor sa vina sa o vada.
Dar ce se intampla daca site-ul tau nu e optimizat? Pai, e ca si cum ai avea cea mai tare petrecere, dar nimeni nu vine pentru ca nu stie de ea. 😢
Este SEO pentru tine?
Daca ai un blog pe care nimeni nu il citeste si cauti un mod de a-l face cunoscut, atunci da, ar trebui sa te gandesti serios sa-ti optimizezi site-ul.
Daca ai o afacere si ti-ai creat un magazin online de curand, te uiti in fiecare zi cu nerabdare si pleci de fiecare data dezamagit ca nu ai nicio comanda de onorat, sau mult prea putine pentru a tine afacerea „pe linia de plutire”, SEO te-ar putea ajuta.
Iar daca vinzi servicii si ai un site de prezentare… situatia e asemanatoare. SEO poate da noi sanse site-ului tau, de a fi descoperit de potentiali clienti!
Practic, este modul prin care tu te asiguri ca prin intermediul site-ului ajungi cu serviciile sau produsele pe care le vinzi in fata audientei tale, fara sa platesti reclama.
In continuare iti voi oferi 5 pasi prin care sa faci SEO la paginile site-ului tau.
Atentie: SEO nu se rezuma doar la optimizare on-page ci si la optimizare off-page. In acest articol noi ne vom concentra pe optimizarea SEO on-page.
5 Piloni importanti pentru optimizare corecta a site-ului
Atunci cand vorbim de optimizarea fiecarei pagini a site-ului din punct de vedere SEO, trebuie sa avem in vedere pe rand, optimizarea fiecaruia dintre elementele urmatoare:
Titlul paginii si meta descrierea
Iti voi explica pe rand, care este rolul meta titlului si al meta descrierii si cum influenteaza acestea numarul de vizitatori care poposesc pe site-ul tau.
1. Titlul paginii
De ce titlul paginii e vital pentru SEO?
Simplu. Daca nu ai un titlu scris „cu cap”, oamenii nu vor da click pe site-ul tau. Drept urmare, site-ul tau va avea putini vizitatori.
Un titlu eficient e precum o caseta luminoasa de la un magazin, pe care o vezi in plina noapte, pe o strada aglomerata. Atrage atentia si invita oamenii inauntru, ca sa vada produsele de pe rafturile sale.
Exemple:
- Un magazin de incaltaminte ar putea avea titlul unei pagini cu noua colectie de pantofi, de genul „Cei mai confortabili pantofi de vara | Magazinul Pantofarul”.
- O agentie de turism care tinteste cuplurile proaspat casatorite, poate crea pe site un landing page cu titlul: „Destinatii exotice pentru luna de miere | Turism Paradis”.
- Un blog culinar ar putea avea un articol cu urmatorul meta title: „Retete rapide si delicioase pentru mese in familie | Bucataria lui Radu”.
2. Meta descrierea
Care este primul lucru pe care îl vezi într-o listă de căutări, dupa titlu?
Descrierea, desigur. Mai precis cele 1-2 randuri de text care apar fix sub titlu.
Aici, apare intrebarea intrebatoare…
Tu ai o descriere plictisitoare…
Pentru serviciile sau produsele tale?
(Si asa am facut si o poezie). 🙂
Lasand gluma la o parte, in mod clar, niste descrieri incomplete, incorecte sau plictisitoare, ale paginilor site-ului tau ii vor face pe potentialii vizitatori sa nu dea click, atunci cand paginile site-ului tau li se afiseaza in motoarele de cautare.
Ca sa-ti fie mai usor gandeste-te la meta descriere ca la spatele copertei unei carti. Daca nu te convinge descrierea, e putin probabil sa cumperi cartea, chiar daca titlul suna atractiv.
La polul opus, niste descrieri unice, creative si relevante, vor invita utilizatorii sa dea click si sa-ti viziteze site-ul.
Exemple de meta descriere, pentru paginile site-ului:
- Un magazin de bijuterii: „Descopera colectia noastra de inele si bratari din argint, perfecte pentru orice ocazie!”
- Un salon de frumusete: „Descopera tratamentele noastre cosmetice revolutionare. Frumusetea este la un click distanta!”
- Pentru un site de recenzii de filme: „Cele mai noi si obiective recenzii la filme recent aparute. Vezi ce merita sa vizionezi!”
Iata si un exemplu de meta descriere facuta unui produs, de specialistii SEO de la Cristinne, pentru un magazin online de a carui optimizare ne-am ocupat:
3. Cum sa le optimizezi?
- Unice: Fiecare pagina trebuie sa aiba un titlu si o meta descriere care sa fie unice. Evita copy-paste-ul!
- Relevante: Asigura-te ca acestea sunt relevante pentru continutul paginii.
- Concise: Mentine titlurile intre 50-60 de caractere si meta descrierile sub 160 de caractere pentru a evita taiarea lor in rezultatele afisate de motoarele de cautare.
Acum ca stii secretele titlurilor si meta descrierilor, e timpul sa te apuci de optimizarea site-ului tau, pentru a atrage cat mai multi vizitatori pe el!
Structura URL-urilor
Atunci cand ne cladim imaginea afacerii noastre online, avem in vedere ca site-ul sa arate bine, sa ofere continutul valoros… dar cat de des ne gandim la structura URL-urilor din structura site-ului?
Asa e. Si ea conteaza. Hai sa vedem…
De ce?
Daca structura site-ului tau este greoaie si neorganizata, exista o probabilitate mare ca Google sa nu iti indexeze site-ul corect.
Ce inseamna asta pentru tine?
Potentiali vizitatori si clienti pierduti, pentru ca nu dai importanta detaliilor care conteaza pentru motoarele de cautare.
Ce este un URL?
Este adresa web unica pe care o are fiecare pagina de pe site-ul tau. Si da, structura sa e mai importanta decat ai crede.
Iata ce trebuie sa aiba o structura URL corect intocmita:
1. Claritate si concizie
Exemple:
- Un blog despre retete vegane: siteulmeu.ro/retete-vegane/salata-quinoa
- Un magazin online de electronice: siteulmeu.ro/telefoane/samsung-galaxy-s23
- O galerie de arta: siteulmeu.ro/expozitii/picasso-2024
2. Evitarea numerelor si codurilor neclare
Cand te uiti la URL-urile site-ului tau, ti se pare ca ele arata mai degraba ca un cod criptat?
Exemple de „ASA NU”:
- siteulmeu.ro/12345/cat?=67&prod=890
- siteulmeu.ro/produse/001abc2x
Gandeste-te la URL ca la o eticheta pe un raft. Daca esti in cautare de sos de rosii si vezi un borcan pe a carui eticheta scrie mare „Produs12345”, l-ai lua?
Ai prins ideea?
Acum probabil te intrebi „Cum poti sa iti faci site-ul sa arate mai „accesibil”?”
Raspunsul il gasesti la punctul 3. 😉
3. Folosirea cuvintelor-cheie
Sa-ti optimizezi site-ul din punct de vedere SEO presupune si sa inserezi cuvinte cheie in URL, atunci cand are sens.
Exemple:
- Pentru un articol despre optimizarea SEO: siteulmeu.ro/blog/ghid-optimizare-seo
- Un magazin de incaltaminte sport: siteulmeu.ro/adidasi/nike-airmax
Cum sa optimizezi structura URL-urilor
- Simple si scurte: Un URL ar trebui sa fie cat mai scurt si la obiect.
- Separatori: Foloseste cratima (-) in loc de underscore (_) sau alte caractere.
- Consecventa: Adopta un stil si foloseste-l ca pe o „reteta” in toate URL-urile site-ului tau.
Deci, cand te apuci sa-ti faci optimizare la site, nu uita de structura URL-urilor. Pot parea mici detalii, dar fiecare dintre ele, isi aduce fara doar si poate, contributia la succesul pe care afacerea ta il va avea online.
Optimizarea continutului site-ului: texte, imagini, video
Atunci cand ne gandim sa facem optimizare SEO site-ului nostru, trebuie sa pornim de la ideea ca: continutul este rege.
Cum adica? vei spune.
Simplu. Tu trebuie sa te asiguri ca, orice material incarci pe site-ul tau si il oferi utilizatorilor – fie ca vorbim de text, imagine sau video – este optimizat SEO, pentrua a bifa cu brio 2 obiective:
- a oferi utilizatorilor cea mai buna experienta, atat timp cat navigheaza pe site-ul tau
- a te plasa cat mai sus in rezultatele Google.
Simplitatea si relevanta textelor este cruciala
Textul meu este prea lung sau complicat. Oare vizitatorii vor sta mai putin pe site-ul meu din aceasta cauza?
Ei bine, raspunsul, asa cum te astepti, este DA.
Si pentru a-ti optimiza site-ul pentru Google, in mod eficient, uite la ce trebuie sa fii atent atunci cand creezi continutul text:
1. Claritatea mesajului
Exemple:
- Titlu: „10 pasi simpli pentru a face pizza acasa” vs. „Cum sa gatesti ceva bun”
- Subtitlu: „Trucuri pentru o coacere perfecta” vs. „Cum sa folosesti cuptorul”
2. Folosirea cuvintelor cheie relevante
Spre exemplu, am observat ca oamenii cauta „optimizare site” pe Google. Si m-am decis sa scriu un articol despre optimizarea seo a site-ului.
In acest articol, pentru ca el sa fie relevant pentru oamenii care il citesc, ar trebui sa includ si cuvinte cheie precum: „backlinks”, „SEO on-page”, „verificare optimizare site” sau „Google Analytics„.
(Aceste cuvinte cheie le gasim in etapa de research, inainte de a ne apuca de crearea textului paginii sau articolului de pe site-ul/blogul nostru.)
3. Sublinierea ideilor principale
Astfel ajuti cititorul sa identifice ideile cheie si sa gaseasca rapid solutia in cautarea careia se afla atunci cand a intrat pe site-ul tau.
ATENTIE: Tu, ca antreprenor, trebuie de asemenea, sa te asiguri ca ai facut optimizare site-ului tau pentru mobil si tableta (adica site-ul tau este mobile responsive; informatiile sunt usor de citit indiferent de pe ce dispozitiv intra oamenii).
Deci in cadrul procesului de design/redesign al site-ului asigura-te ca optezi pentru un design de site optimizat pentru telefon si tableta.
Imaginile = Mai mult decat „infrumusetarea” articolelor
Ti se pare ca imaginile de pe site-ul tau se incarca greu?
Te intrebi daca acest lucru va afecta in vreun fel timpul pe care vizitatorii il petrec pe site-ul tau?
Hai sa o luam logic. Daca tu ai intra pe un site care vezi ca „se misca greu”, si aflarea de informatii de pe el reprezinta mai degraba o corvoada… ai mai sta pe el? Sau fugi mancand pamantul, cautand o alta „resursa online” care sa-ti ofere mai rapid raspunsurile?
Vezi tu, pentru fiecare dintre noi timpul conteaza!
Alege sa respecti timpul si atentia pe care oamenii o acorda site-ului tau, realizand actiunile de optimizare de mai jos.
1. Micsoreaza imaginile
Exemplu: O imagine de 5MB vs. una optimizata de 200KB. Care crezi ca se va incarca mai rapid?
2. Folosirea Alt Text
Descrie continutul imaginii. Exemplu: Alt text „pantofi de alergat Nike” pentru o imagine cu un astfel de produs.
3. Pune un nume relevant imaginii
Exemplu: „telefon-samsung-galaxy.jpg” este mult mai relevant decat „IMG12345.jpg”.
Video: Atentie la detalii
Un antreprenor cu care vorbeam zilele trecute, mi se plangea ca a investit bani grei in crearea de videoclipuri, dar nimeni nu le vede!
Ai grija ca dupa ce investesti bani si efort in realizarea videoclipurilor, sa „nu o dai in bara” fix atunci cand vine vorba de a le prezenta creatiile tale utilizatorilor.
Iata ce ai de facut:
1. Creeaza titluri si descrieri relevante
Un titlu ca „Tutorial de optimizare SEO pentru incepatori” va atrage mai multi vizitatori decat „Videoclipul meu despre SEO”.
2. Adauga subtitrari
Subtitrarile ajuta la intelegerea mesajului si imbunatatesc experienta utilizatorului.
3. Insereaza videoclipurile pe site
Poti lua un videoclip de pe YouTube, Vimeo, Facebook sau TikTok si il poti incorpora in site-ul tau. Asta ajuta la optimizarea site-ului tau web, marind timpul pe care viztatorii il pretrec pe site.
Utilizarea heading-urilor (H1, H2, etc.)
Oricine s-a aventurat in lumea SEO, pentru a-si face optimizare site-ului sau, a auzit despre importanta folosirii heading-urilor. Acestea sunt precum semnele de circulatie instalate pe un drum. Ele arata utilizatorilor (si motoarelor de cautare) care sunt ideile principale ale continutului tau.
„Daca nu folosesc corect aceste tag-uri, oare site-ul meu va fi trecut cu vederea de Google?”
Ceva de genul acesta.
Chiar daca Google va vedea site-ului tau, cel mai probabil nu il va indexa pe pozitia pe care merita sa fie, daca folosesti incorect titlurile si subtitlurile (sau nu le folosesti deloc) in cadrul continutului paginilor si articolelor tale.
Deci, fii atent la:
1. Structura si organizare clare
Un text bine structurat este mai usor de citit si de inteles. Gandeste-te la diferenta dintre o carte cu capitole si una fara. Totodata, asa poti gasi si sari mai usor, fix la sectiunea care te intereseaza.
2. Prioritizare
Google stie ca un H1 este mai important decat un H2 si asa mai departe. Avand grija la aceste aspecte, vei putea sa-ti aduci optimizarea site-ului la urmatorul nivel. 😉
3. Relevanta
Titlurile si subtitlurile indica tematica continutului. Daca intr-un articol, H1 este „Cele mai bune retete de pizza”, Google va intelege ca, pe aceasta pagina oamenii pot gasi retete de pizza pe care multi oameni le prefera.
Cum sa le folosim corect?
1. Un singur H1:
O pagina ar trebui sa aiba un singur tag H1, care de obicei ar trebui sa fie titlul principal al paginii.
2. Subdivizare:
Foloseste H2 pentru subtitluri si H3 sau H4 pentru sub-subtitluri, in functie de structura articolului tau.
3. Cuvintele cheie:
Introdu cuvinte cheie relevante in heading-uri, dar atentie: fara a forta sau a supra-optimiza! Altfel, poti obtine fix reversul medaliei!
Exemple concrete:
- H1: Ghidul incepatorului pentru o optimizare de site facuta ca la carte
- H2: Ce inseamna optimizare SEO?
- H3: Diferenta dintre optimizare SEO on-page si SEO off-page
O idee amuzanta: Daca textul tau ar fi un film, H1 ar fi numele filmului, H2 ar fi scenele principale, iar H3 ar fi momentele cheie din fiecare scena.
Fara o structura clara, ai ramane confuz. Foloseste tag-urile header ca sa oferi context si claritate!
Importanta vitezei de incarcare a paginii
In era vitezei, in care orice informatie cautam, se afla la un click distanta, asteptarea poate fi frustranta. Si cand vorbim despre paginile web, fiecare secunda conteaza.
Atentie: viteza de incarcare rapida nu doar ca retine vizitatori, ci le transmite si ca iti pasa de timpul lor.
Timpul de incarcare al unei pagini nu este doar o chestiune de rabdare, ci si un factor crucial la care trebuie sa fii atent atunci cand te afli in procesul de optimizare a site-ului, pentru a imbunatati experienta utilizatorului.
De ce conteaza atat de mult viteza de incarcare?
Un client care-si gazduia site-ul la noi, m-a intrebat la un moment dat:
Cristina, oare pierd vizitatori datorita faptului ca site-ul meu se incarca prea lent?
Poti fi sigur ca da!
EXEMPLU
Iata viteza de incarcare site-ului coolvet.ro INAINTE de optimizare ( Google acorda note de la 1 la 100, 100 fiind nota maxima, pentru site-uri care se incarca rapid si respecta termenii si conditiile Google!).
Scorul obtinut de site DUPA optimizarea vitezei de incarcare de catre specialistii SEO de la Cristinne
Atunci cand vorbim de viteza, de incarcare a unei pagini web, avem in vedere un trio, care vrand-nevrand isi va amprenta si asupra castigurilor pe care afacerea noastra le inregistreaza in mediul online:
1. Experienta utilizatorului
O pagina care se incarca rapid ofera o experienta mult mai buna vizitatorilor. Oamenii tind sa paraseasca site-urile care nu se incarca in cateva secunde.
2. Clasamentul pe Google
Reprezentantii companiei Google au confirmat ca viteza de incarcare este unul dintre factorii pe care algoritmul Google ii ia in considerare, atunci cand decide ordinea in care paginile apar in rezultatele cautarii. Un website rapid poate insemna o pozitie mai buna.
3. Rata de conversie
Paginile care se incarca rapid pot inregistra rate de conversie mai bune. Daca site-ul tau se incarca repede, creste probabilitatea ca vizitatorii sa ramana si interactioneze cu el, mai mult timp.
Stiai ca:
- Magazinele online inregistreaza o scadere a ratei de conversie cu pana la 7% pentru fiecare secunda de intarziere a incarcarii paginii.
- Compania BBC a observat ca, pentru pentru fiecare secunda in plus, de crestere a timpului de incarcare a website-ului lor, pierdeau 10% din utilizatorii lor.
- Pinterest a redus timpul de asteptare a incarcarii platformei sale de social media cu 40% si a observat o crestere de 15% in cautarile organice.
Solutii: Utilizeaza instrumente precum Google PageSpeed Insights pentru a verifica optimizarea site-ului tau din punct de vedere al vitezei de incarcare si a primi recomandari de imbunatatire.
Concluzie: Optimizand viteza de incarcare a paginii tale web, nu doar imbunatatesti experienta utilizatorilor, dar si performanta pe care website-ul tau o inregistreaza in motoarele de cautare.
Cu alte cuvinte, este un win-win! 🙂
Intrebari frecvente si raspunsurile la ele
Ce inseamna optimizare site?
Optimizarea site-ului reprezinta procesul de imbunatatire a vizibilitatii si performantei unui website in motoarele de cautare.
De ce e importanta optimizarea?
Optimizarea este esentiala pentru cresterea vizibilitatii, atragerea vizitatorilor si imbunatatirea ratei de conversie.
Care sunt elementele cheie in optimizare?
Elementele esentiale includ optimizarea tehnica, continutul de calitate, viteza de incarcare si backlink-urile de calitate.
Cand voi vedea rezultatele optimizarii?
Rezultatele variaza, dar imbunatatiri pot fi observate in cateva saptamani sau luni.
Este suficienta optimizarea On-Page?
Optimizarea On-Page este cruciala, dar si aspectele Off-Page, cum ar fi backlink-urile, reprezinta o parte importanta din procesul de optimizare seo.
Cum masor succesul optimizarii?
Poti utiliza instrumente ca Google Analytics si Search Console pentru a monitoriza progresul.
Care-i pretul pentru o optimizare de site?
Costul cu optimizarea SEO difera in functie de: obiective, competitia pe piata, marimea website-ului și aria de acoperire a afacerii. SEO pentru o afacere locala poate costa in jur de 1000 lei/luna, pe cand SEO pentru un magazin online ajunge la peste 1000 euro/luna.
Recomandari finale
Ne apropiem de incheierea acestui ghid de optimizare SEO on-page.
Iata de ce, aici si acum cred ca este esential sa-ti ofer cateva recomandari si resurse care te vor ajuta sa iti imbunatatesti in continuare strategia SEO si sa ramai la curent cu schimbarile din acest domeniu.
Tine minte: succesul in SEO nu vine peste noapte. Este un proces care necesita timp, efort si dedicare.
Cu resursele potrivite si cu o strategie bine definita, urmata cu consecventa, vei fi pe drumul cel bun cu optimizarea site-ului tau.
Optimizarea site-ului nu este doar o modalitate de a creste vizibilitatea, ci si de a construi o fundatie solida pentru prezenta afacerii tale online – fundatie care sa-ti permita sa atingi ulterior noi culmi ale succesului.
Cu Agentia SEO Cristinne alaturi, promovarea si optimizarea paginii tale web va fi mult mai usoara. Iar afacerea ta se va face remarcata in mediul online.
Noi iti oferim servicii de optimizare a site-ului, daca ai deja o pagina web sau magazin online creat si vrei sa-l imbunatatesti.
De asemenea, oferim clientilor nostri care inca nu au un site, servicii de creare de site-uri web optimizate SEO, pentru ca ei sa aiba un start in forta!
Esti gata sa-ti impui prezenta si sa-ti domini competitia?
Contacteaza-ne azi si descopera puterea unui SEO facut profesionist, pentru afacerea ta!