La inceputul acestui am avut placerea de a participa la un seminar prezentat de Lorand Soares Szasz.
Am venit la prezentare cu o oarecare reticenta. Asta pentru ca, de-a lungul anilor am participat la tot felul de conferinte in care speakerii iti prezinta concepte pur teoretice, fara nici cea mai mica aplicabilitate practica, iar la final incearca sa-ti bage pe gat produsele lor.
Dar spre uimirea mea, aici nu a fost asa.
Am primit informatii practice si utile. Pe unele le stiam deja. Pe altele nu. Iar altele au fost abordate dintr-o perspectiva care mi-a dat de gandit.
In pauza de la jumatatea seminarului a fost momentul in care am schimbat carti de vizita. Atunci am cunoscut-o si pe Mihaela, care mi-a zis: imi doresc sa fac si eu ce face Lorand.
Si atunci m-am uitat in sala, si am incuviintat din cap: ceea ce facea, facea tare bine. La seminarul din acea seara erau peste 450 de persoane. Si in 2 zile, cu 2 seminarii pe zi ( dimineata si seara) reusise sa adune peste 1700 de persoane.
Asa ca in articolul de astazi m-am gandit sa observam mai indeaproape acest tip de business. Pentru ca da, vorbim de o afacere. O afacere pe care Lorand a construit-o in jurul uneia dintre pasiunile sale: vorbitul in public.
Si cine altul era mai in masura sa ne dea sfaturi decat Lorand. Asa ca l-am invitat la un mic interviu si el a acceptat bucuros.
Buna Lorand. Prezinta-te in cateva cuvinte: cine esti, cati ani ai, de unde esti si ce faci.
Lorand Soares Szasz, am 33 de ani si imi imbin antreprenoriatul cu public speakingul. Ca formare, ma consider antreprenor, dar pentru ca imi place sa ofer mai departe ceea ce stiu, m-am initiat, sa zic asa, si in public speaking… Detin si conduc patru firme in domenii diferite, si am, in total, peste 30 de angajati.
Cum ti-ai descoperit aceasta pasiune, de a vorbi in public?
Nu a fost un moment de revelatie spectaculos. Pur si simplu am inceput sa lucrez in acest domeniu pentru ca era o metoda foarte buna de promovare pentru serviciile de coaching si training.
Nu mi-am propus de mic copil sa ajung speaker (nici nu stiam pe vremea aia de asa ceva) nici ulterior cand a inceput sa cresc profesional, nu era neaparat un scop sa fiu public speaker. Dar dupa ce am inceput aceasta profesie m-am indragostit ea. A fost cum spunea tata cand eram micuti: „foamea vine mancand”.
Multe persoane ma intreaba cum ar putea sa-si descopere vocatia in viata si eu le recomand sa incerce cat mai multe lucruri pana gasesc ceea ce le place.
Evident ca exista si exercitii pe care le putem face, dar din experienta este cel mai usor si frumos. 🙂
Exista persoane care vor sa-ti urmeze pasii. Sa devina public speakeri, sa impartaseasca lumii intregi din experienta lor, insa simt teama si nesiguranta atunci cand vine vorba de partea practica. Si asta pe buna dreptate. Frica de a vorbi in public este considerata a fi, a doua cea mai mare frica dupa moarte. Tu ce le recomanzi, pentru a trece peste acest „neajuns” si a tine propria lor prezentare. Tu cum ai facut la inceput? Povesteste-ne un pic din inceputurile tale ca vorbitor in public.
Unele statistici pozitioneaza vorbitul in public chiar pe primul loc, inainte de frica de moarte. 🙂 Adica unii ar prefera sa moara decat sa vorbeasca in public. :))
Nu stiu cat de reale sunt aceste studii, dar, oricum, este evident fara nici un studiu ca multi fug de vorbitul in public.
Nu as putea sa iti dau niste pasi concreti pentru a scapa de aceasta frica, in primul rand pentru ca eu la randu-mi nu am urmat o reteta anume, plus ca, ce a functionat pentru mine s-ar putea sa nu functioneze pentru altii.
In urma cu doi am avut placerea sa-l ascult pe Bob Procter intr-o conferinta in Bucuresti, si, la sesiunea de intrebari si raspunsuri, cineva l-a intrebat pe Bob cum de nu are emotii sa vorbeasca in fata a mii de oameni. Raspunsul lui a fost fenomenal… de sincer. 🙂
S-a uitat in ochii persoanei si cu un zambet cald i-a spus: „Pentru ca ma doare in cot ce cred.” Pare un raspuns superficial si hazliu, dar e un raspuns profund.
Frica de vorbitul in public vine in primul rand din frica de ce o sa creada ceilalti. Ce o sa spuna? Cum o sa reactioneaza? Cum o sa te judece? Oare te vor respinge?
Public speaking-ul nu este despre tine, despre speaker. Este despre public. Nu te gandi la ce o sa creada lumea despre TINE… nu e despre tine. E despre ei. Da-le valoare. Imbunatateste-le viata. Da-le oportunitatea sa invete din experienta ta. Inspira-i. Motiveaza-i si nu te preocupa prea mult de ceea ce ar putea sa creada despre tine.
Un alt aspect care cu siguranta a contribuit la relaxarea cu care vorbesc acum pe scena este faptul ca tata este pastor (preot). Si, de mic copil, saptamanal, l-am auzit vorbind in public. Ba mai mult, fiind copil de pastor m-am implicat in diferite activitati care m-au ajutat. De mic m-am implicat la programele din biserica – ieseam in fata, spuneam poezii, cand am mai crescut am inceput sa imi formulez discursuri, asa ca totul a fost oarecum firesc.
Toate acestea au contribuit la speakerul de azi. 🙂
Recomandarea mea ar fi totusi sa nu luati acest sfaturi ca si niste formule care se pot aplica la oricine si functioneaza de fiecare data. La mine functioneaza. Cel mai bine este sa vorbesti cu oameni care se ocupa de acest lucru si care sunt profesionisti. 🙂
De ce alegi sa tii seminarii gratuite? Impartaseste-ne un pic din strategia de marketing pe care tu o adopti la seminariile tale gratuite pentru ca tot acest eveniment sa se transforme in final intr-o sursa de castig.
Sustin seminarii gratuite din mai multe motive – un motiv ar fi modelul meu de business (strategia de marketing), iar al doilea mare motiv e dorinta mea sa dau mai departe ceea ce stiu deja si pe mine si pe altii ne-a ajutat.
In cursurile de vanzari pe care le sustin prin tara ii invat pe clientii mei ca o metoda foarte buna de a vinde un produs sau serviciu este sa faci o demonstratie gratuita. Arata-i clientului gratuit de ce faci, cum faci si ce faci si daca va simti ca, cea ce vinzi ii este util, va dori sa cumpere de la tine.
Folosim seminarii gratuite drept mostre, prin care le arat clientilor in 3 ore ce pot sa invete de la mine, dupa care le arat ce alte produse mai avem. O parte raman la cursul gratuit si pleaca de acolo cu informatii utile si o alta parte alege sa mai investeasca si in alte cursuri, carti, dvd-uri si materiale educationale.
Un alt motiv pentru seminariile gratuite este ca imi ofera o expunere foarte mare intr-un timp relativ scurt. Practic, in 7 ani de cand sunt in Romania au trecut pe la seminariile mele peste 120.000 de oameni din Romania.
In ceea ce priveste multumirea mea sufleteasca atunci cand ofer, explicatia e simpla. Cand am descoperit pentru prima data dezvoltarea personala si profesionala si am vazut impactul in viata mea, am hotarat ca voi face tot posibilul sa ajunga aceste informatii la cat mai multi, chiar daca nu isi permit sa plateasca sume pe care eu a trebuit sa le platesc.
Plus ca in acest fel imi ating si eu obiectivul personal de a influenta pozitiv peste 10 milioane de profesionisti si afaceri. 🙂
Una dintre cele mai importante caracteristici ale oricarui antreprenor de succes este dorinta de a invata continuu. Astfel observi modificarile de cerere si oferta care apar in piata si esti pregatit sa profiti de oportunitatile care se ivesc. Atunci cand vine vorba de educatie, ce carti si cursuri recomanzi antreprenorilor aflati la inceput de drum?
„O persoana ori creste, ori moare, nu exista stagnare” spunea John Maxwell. De aceea, ca antreprenori, este recomandat sa fim actualizati la ce se intampla in jurul nostru.
Sa stim care sunt ultimele tendinte ale pietei, care sunt noile metode de promovare si vanzare, dar, in alcelasi timp, sa ne reamintim de lucrurile de baza care sunt eterne.
Un alt motiv pentru care cresterea continua este esentiala la un antreprenor e pentru ca nivelul unei afaceri nu depaseste niciodata nivelul proprietarului sau al echipei de management. Cat de bun este antreprenorul si echipa lui, atat de buna este afacerea.
Daca antreprenorul creste, firma creste. 🙂
La resurse recomand programul meu Business Mastery (www.businessmastery.ro). Si nu-l recomand pentru ca e al meu, ci pentru ca este singurul program din Romania care te invata pas cu pas ce ai de facut ca sa cresti o afacere de succes.
E un program online foarte bine vandut (din datele pe care le am, e cel mai bine vandut program de antreprenoriat), testat in sute de afaceri mici si mijlocii si care, in timp, a demonstrat cu rezultate ca isi merita banii.
Pentru cei care vor sa afle mai multe sfaturi de la tine, pe partea de business, spune-ne unde te pot gasi online si ce carti si cursuri le recomanzi, dintre cele pe care tu le-ai creat.
Cel mai usor ma gasiti pe facebook (www.facebook.com/LorandSoaresSzasz) sau pe site-ul meu www.coaching4you.ro. Tot acolo gasiti toate cartile scrise de mine si programele educationale pe care le dezvolt in acest moment.
Pe blog-ul meu lorand.biz/blog puteti gasi liste de carti pe care le recomand pe domenii (vanzari, marketing, antreprenoriat, financiar, echipa… etc), dar puteti sa si cititi articolele pe care le scriu despre afaceri si cresterea unei afaceri de succes.
Multumesc pentru amabilitatea de a-mi raspunde la intrebari Lorand. Iti doresc mult succes in tot ceea ce intreprinzi si sper ca seminariile pe care le organizezi sa ajute cat mai multi tineri intreprinzatori sa-si creasca afacerea pe care o detin.
Eu iti multumesc pentru invitatie. 🙂
Sa tragem concluziile…
Dupa cum ai putut vedea si din raspunsurile lui Lorand, depinde doar de tine sa reusesti.
Nu da vina pe oamenii din jurul tau, pe circumstante sau pe lucrurile care te inconjoara. Investeste in tine, in educatia ta. Devino bun in ceea ce faci. Apoi impartaseste si altora din cunostintele si experienta ta, ca vorbitor in public.
Daca vrei din adancul sufletului tau sa ii ajuti pe cei din jurul tau sa reuseasca, sa obtina performante cel putin la fel de bune ca ale tale, esti pe drumul cel bun.
Sfatul meu: incepe la scara mica. Daca nu ai experienta in vorbitul in public si iti este teama, incepe mai intai cu grupuri mici de oameni. Apoi, pe masura ce capeti experienta, adreseaza-te unui numar din ce in ce mai mare de oameni.
Ai incredere in mesajul pe care vrei sa-l transmiti, ai mereu in minte interesul audientei tale si incearca, ca tot ceea ce oferi sa fie peste asteptarile audientei tale si vei fii primit de fiecare data cu bratele deschise, oriunde vei tine un discurs, iar numarul persoanelor care participa la prezentarile tale va creste de la o luna la alta.
Acum este randul tau…
Daca ai invatat cel putin un lucru util din interviul cu Lorand, multumeste-mi pentru acest articol dand un like pe site-ul de socializare unde ai cont.
Incearca. Nu doare!
Poate ca aceste informatii vor fi de folos si prietenilor tai.
Da Like!